Friday, February 1, 2013

movie review: argo - suspen




Baru baru ini, judul filem Argo sering aku nampak keluar di dada dada akhbar mahupon tajuk utama blogger. Diangkat sebagai Filem Terbaik dalam beberapa festival filem sudah cukup membuat aku terpanggil untuk menonton filem ini.

Malam tadi aku berpeluang menonton Argo downloaded version. Ya, Argo memang layak menerima title filem terbaik.

Alkisah Argo:

Berdasarkan kisah benar yang berlaku di Iran pada tahun 1979. Konflik bermula apabila pemimpin Iran ditangkap pihak Amerika dan ditahan di Amerika - menyebabkan rusuhan menuntut kebebasan pemimpin tersebut. Dan of course la yang menjadi tumpuan ialah kedutaan Amerika di Iran.

Rusuhan menjadi klimaks apabila pihak perusuh berjaya menawan pejabat kedutaan Amerika dan menjadikan kesemua yang berada di sana sebagai tebusan - akan tetapi, enam daripada pegawai kedutaan tersebut berjaya melarikan diri dan berlindung di kedutaan Canada.

Kebencian warga Iran terhadap Amerika sangatlah tinggi. Mereka akan bunuh mana mana warga Amerika yang mereka jumpai. Persembunyian enam warga Amerika di kedutaan Canada cuma menunggu masa untuk ditemui oleh pihak perusuh.

Ben Affleck (Tony Mendez) merupakan agen FBI yang kerjanya ialah mengeluarkan mana mana warga Amerika dari mana mana negara yang berlaku krisis. Dalam kes ini, Iran. Berjayakah Tony menyelamatkan keenam enam mangsa tersebut? Dengan keadaan yang sangat kritikal - kebencian yang sangat mendalam warga Iran terhadap Amerika. Airport, border, pekan, semuanya dikuasai oleh pihak perusuh. It's a worst nightmare.

Watch it if you wanna know. It is truly a heart-pounding movie..

Rating: 8/10


3 comments:

hazwan hairy said...

belum tgk lagi cerita ni tp klo parker dh tgk..best :P

THE AUTHOR said...

Mesti penuh suspen...

Nick Nashram said...

yeah,,aku dah tengok cite ni.
style jugak.
nak lepaskan tebusan berlakon ala2 produser buat filem..huhu