Thursday, February 7, 2013

hutang




Sedar ataupon tak, kite sebenarnya hidup dibebani dengan hutang. Dari education sampai la hidup bekeluarga. Mahu atau tak, memang kite akan berhutang.

Belajar:

PTPTN merupakan option yang harus diambil oleh pelajar pelajar yang datang dari keluarga berpendapatan sederhana dan rendah untuk melanjutkan pelajaran di universiti universiti. Dari segi rasionalnya memang ia amat membantu kerana yuran pembelajaran di universiti memang agak tinggi. In the other hand, bila tamat belajar, dapat degree/diploma, dapat kerja, jangan suka sangat. PTPTN bukanlah badan kebajikan yang nak suke suke bagi duit macam tu aje. You have to pay back what you'd owed them...... With interest..Yes, interest..

Maka, sedarlah bahawa, even sebelum kite mendapat kerja lagi, kite (peminjam PTPTN) sebenarnya telahpon mempunyai hutang.

Kereta/Motor:

Mempunyai kenderaan sendiri adalah suatu yang crucial - memudahkan diri/bersama family untuk bergerak. Menggunakan public transport memanglah menjimatkan. Tapi, in case of emergency, kereta/motor merupakan satu keperluan. 

Beli kereta, even local brand, still require us to do bank-owing-money. Bayar kereta secara cash hanyalah untuk lord lord yang kaya raya, yang mampu menukar kereta sesuka hati. Untuk orang kebanyakan macam aku, macam kite, frankly speaking, hutang je la..

Kahwin:

Kawan aku sudah ade beberapa yang dah melangsungkan perkahwinan. Berdasarkan survey yang aku buat, kebanyakannya membuat loan untuk kahwen. Hanya beberapa je yang tak buat loan: mak bapak support, atau, pasangan pakwe makwe tu dah menyimpan dari zaman sekolah lagi. Kenapa hutang? Yup, aku boleh bayangkan kenapa.

Nak kawen, satu hal. Nak kenduri lagi satu hal. Nak bagi hantaran lagilah satu hal. Secara purata, hantaran zaman sekarang, kebanyakannya mencecah RM10k. RM10k diatas bahu lelaki (yang share share secara rahsia tu hal lain). Nak kenduri lagi. Cincin itu ini lagi. Ya, congak congak lah sendiri.

Pada aku, menyimpan untuk berkahwin itu cukup bagus. Namun, selepas kahwin pon perlu wang jugak. Tak gitu?

Hutang? Ya, option yang ada untuk anak muda kahwin cepat.

Rumah:

Hidup bekeluarga beranak pinak merupakan anugerah yang perlu kite hargai. Aku, selaku lelaki, bakal suami, bakal ketua keluarga, mahukan yang terbaik untuk bakal keluarga aku. Aku mahukan tempat tinggal yang anak anak aku boleh bermain berlari lari bagai. Tempat tinggal yang aku, bakal isteri aku, serta anak anak aku, berasa selesa. Tempat tinggal yang mak bapak adik beradik aku rasa seronok datang. 

Ya, rumah yang bagus, bagi aku, amatlah perlu.

Hutang? dah tentu..

Lain lain:

Lain lain seperti tanah, simpanan asb, dan sebagainya. Sesuatu yang bersifat optional tapi pada masa yang sama, kehendak kite. 


p/s: Betul tak ape aku kate? Hidup kite dikelilingi / bakal dikelilingi oleh hutang piutang. Whether we like it or not....

6 comments:

Nick Nashram said...

beban hutang keta punye rasa macam bertahun2 tak habis lagi..hahah

THE AUTHOR said...

Hutang..sampai pencen pun tak habis..

ewanthology said...

betul la tu

Bunda_nora said...

takut mati tak sempat nak langsai hutang..

Mrs Velentine said...

hutang kereta & loan peribadi..huhu..mak ai..

Aieda Adnan said...

@nick: betul sgt..

@hanif: nak naknye utang ptptn..haha

@malay male: kan

@bunda: mohon dijauhi

@mrs valentine: same la dgn aku..tambahan, ade hutang tanah lagi..hahaha