Monday, November 28, 2011

movie review: misteri jalan lama



Suatu ketika dulu, bile aku tonton Buli Balik, Sumolah, mahupon My Spy, aku boleh nampak similarity dalam gaya arahan Afdlin Shauki. Tapi, bagi Misteri Jalan Lama, surprisingly, sangat berlainan dari hasil keje beliau sebelum ini. Teknik kamera, gaya penceritaan. Semua tampak baru dan fresh. Peningkatan yang positif dari beliau.

Alkisah Misteri Jalan Lama:

Indra (Hans Isaac) dan Illya (Que Haidar) merupakan adik beradik yang sangat berlainan dari segi sikap dan penampilan. Indra merupakan pelumba kereta yang banyak berhutang, manakala Illya anak yang patuh pada bapanya. Suatu hari, bapa mereka (Tamimi Siregar) maut dalam kemalangan sewaktu pulang melalui jalan lama menuju kampung halaman.

Indra diberi tanggungjawab untuk membawa Illya pulang melalui jalan lama atas arahan bapanya dengan ganjaran, beliau mendapat seluruh harta bapanya. Arahan bapanya jelas, menghantar Illya melalui jalan lama.

Nasib tak menyebelahi mereka, kereta mereka dicuri dan mereka bertemu kaum Nian. Di situlah segala gala mengenai sejarah silam Illya terbongkar. Jeng jeng jeng.


Dari awal cerita sehingga pertengahan cerita, aku akui agak tertarik dan terhibur dengan lakonan Hans dan Que. Hans tampak matang dalam lakonannya, manakala Que pula tampak agak 'kekok' tapi dimaafkan lakonannya. Komplikasi hubungan antara si abang dan si adik disampaikan dengan jelas. Saling bercakaran. Ini yang aku minat mengenai Afdlin, setiap filem die terisi dengan kisah mengenai 'manusia' yang ditonjolkan didalamnya.Walaupon tempo penceritaan agak perlahan, namun, aku dihiburkan dengan lakonan kedua dua tunjang utama ini.

Dari aspek kesan khas pula, boleh tahan dan dimaafkan juga. Aksi berlawan? mungkin sudah boleh mengambil rujukan KL Gangter yang lebih 'real' dengan aksinya. Manakala, kostum pula. Err, how do i say it. Mungkin perlu lebih penelitian pada kostum puak Nian especially si Raja dan juga Illya. Aku suspect mereka berkongsi kostum yang sama. Penontonan aku dicacatkan dengan kostum dan aksi berlawan yang agak hambar. That's all.

No comments: