Wednesday, March 9, 2011

movie review: the count of monte cristo (2002)






Ini merupakan salah satu dari my all time favorite movie. Mengisahkan dua orang kelasi kapal yang bersahabat baik, Edmond dan Fernand. Si Edmond ni selalu mendapat perhatian kapten kapal dan mempunyai seorang awek yang ngetop banget. Manakala si  Fernand pula merupakan anak orang kaye yang lame dan takde awek serta sering dibayangi oleh member die.

Disebabkan kejelesan itu, Fernand telah berpakat dengan seorang Count utk jatuhkan tuduhan pada Edmond yang menuduh beliau sebagai pembelot negara. Maka, tanpa sebarang bicara, Edmond disumbat masuk ke dalam penjara di sebuah pulau seumur hidupnya.

Selama beberapa tahun si Edmond merinngkuk dalam penjara dan disana beliau bertemu dengan seorang tua. Dari situlah Edmond belajar banyak perkara dari orang tua tersebut termasuklah seni permainan pedang.

Nak dipendekkan cerite, die terlepas dari penjara tersebut dan mencari harta peninggalan orang tua tersebut. Harta tu memang wujud dan beliau menemuinya. Beliau menukar penampilan dan namanya kepada Count of Monte Cristo untuk melunaskan balik dendam terhadap si mangkak yang telah buat dajal kat dia satu masa dulu....

Aku recommend korang untuk tengok movie sebab movie ni memang best banget..




Rating: 8.1/10

5 comments:

Unknown said...

kawan, ltg hantar link eh? he

Amanie Khairunnisa said...

kes kawan makan kawa la cite neh ek

me suya said...

waaa tukar header. hehehe bgus dah review ni.. tak yah tgk kat wayang,, hehehe tp kan cik lan.. xyah tgk ah cerita BEASTLY.. ngantuk^^

-apis- said...

mangkak ka mangkaq..mmg mangkaq btol la..hahaha

J said...

cambest je ko nye review. nk g tgk ah.