Sunday, October 24, 2010

solidwork, photoshop, frontpage



Kalau diteliti balik title yang aku buat ni, boleh 'divide'kan tiga software ini kepada tiga profession yang jauh berbeza dan mungkin tiada kaitan langsung antara satu sama lain. Solidwork, Photoshop dan Frontpage.....

Solidwork: Salah satu software yang famous dalam kalangan mat-mat dan minah-minah mechanical engine. selain dari C++, Ansys, Catia, Femhub, dan juga Matlab. Software ni digunakan untuk membuat design dalam bentuk 3D dan menjalankan analisis seperti Stress Analysis dan sebagainya. Dalam tempoh 4 tahun study, mat-mat dan minah-minah mekanikal sudah mampu design segala macam benda bermula dari Hand Held Device, mesin perah kelape, mesin tebu, hinggalah Air Asia A320.



Photoshop: Software yang langsung tak rare bagi geng-geng photographer. Mampu menjadikan gambar yang mandom menjadi ceria, gambar yang cantik bertambah cantik, muka separa hensem menjadi hensem, muke pnuh jerawat menjadi licin dan sebagainya. Ia juga boleh digunakan bagi menghasilkan poster yang menarik, poster design contohnya.




Frontpage: Munkin student-student course IT dah lali dengan software ni. "Celah gigi je", kalau ditanya pada mereka. Software ni membolehkan penggunanya membuat laman web mereka sendiri dengan mudah dan menarik.



But, what the heck! I've been doing my work using all these three softwares since yesterday. From Solidwork (designing) to Photoshop (poster) to Frontpage (html)..........

and I'm not an IT nor Photographer...

hehhh..

5 comments:

Unknown said...

hahaha~
kata photshop tok dsgn..
awat edit gmbo len~
tnjk ar yg ang wat..hehehe

Aieda Adnan said...

wat poster design..xsmart...haha

am4nk said...

hem..sangat berguna ini..terima kasih kawan...

Affan Ruslan said...

Salam.
Aku minat gak photoshop ni, tapi asyik tak dapat install je. huhu.
dulu aku belajar solid edge je, tapi rasanya solid work lagi mantap

Aieda Adnan said...

tny r kat org yg penah install.. xpon, search tutorial kat intenet.. 2 yang pling afdal...