Friday, November 9, 2012

movie review: Istanbul, aku datang! - ini baru betol romantik komedi





"Awak, jangan pegi..."

Aku memang ternanti nanti buah tangan dari pengarah Gol dan Gincu ni, Bernard Chauly. Ya aku tau ini cerita yang agak keperempuanan, sama seperti Pisau Cukur dan Gol Dan Gincu, yang mana amatlah kekok untuk ditonton bersama kawan kawan lelaki. Ah, biarkan. Ini menunjukkan betapa aku support our good movie no matter what type it is.

Ok, Istanbul Aku Datang. Wow..

First thing first. Ini merupakan contoh filem romantik komedi Malaysia yang terbaik pernah aku tonton. Berkisar tentang Dian (Lisa) yang datang ke Istanbul untuk bertemu dengan kekasihnya, Azad (Tomok) dan berharap agar Azad akan melamarnya. Akan tetapi, plannya tak menjadi dan terpaksa menyewa di sebuah pangsapuri yang didakwa tak berpenghuni. Tapi yang sebenarnya, pangsapuri tersebut didiami oleh Harris (Beto). Maka bermulalah kisah lucu Dian dan housematenya. Berjaya ke tak misi si Dian di Istanbul tersebut? Sama samalah serbu ke pawagam..

Well, storyline yang simple. Mudah. Ringan.

Aku akui lakonan Lisa sudah banyak improve. Dia bukan lagi si kaku dari I'm Not Single yang aku tonton suatu ketika dulu. Bahkan, dialah tunggak filem ini. Dan of course disokong oleh Beto dan Tomok. Beto memang sudah aku kenal kredibilitinya dalam lakonan. Sebelum ini, beliau banyak berlakon dalam telemovie seperti Uri dan Dayuskah aku. He's a good actor. Bersahaja dan berkesan. Tomok, masih punya ruang untuk beliau memperbaiki lakonannya. Walaupon begitu, lakonannya masih lagi boleh diterma.

Bernard Chauly memang benar benar tahu dimana untuk meletakkan elemen humor. Lawak bila time lawak. Sedih bila time sedih. Ah, aku masih belum puas ketawa melihat humor filem ini. Walaubagaimanapon, 15 minit pertama merupakan bahagian yang pada aku, agak kekok. Akan tetapi, minit minit yang seterusnya merupakan saat indah aku dalam cinema. Memang berbaloi dengan harga tiket yang aku beli.

This is a damn good movie. You should watch it


Rating: 7.8/10

11 comments:

Unknown said...

hah nak kena tengok!

khaifaiz said...

hang belum tgk aku belakon lagi... kihkihkih...

ok x pe... hujung minggu ni aku serbu cinema...

Aieda Adnan said...

yeah..most recommended :)

dreamstar said...

tgk ngan tunang, recommended dok?

Fadzli Amir said...

Hehehehe.....nanti kalu wife aku order kat astro first, aku tompang sekaki

Aieda Adnan said...

@jai: amat digalakkan..mmg aku gerenti r cte ni best

@fadzli amir: tgk ngn family pon best

Fazleyatul Aini said...

adik saya ajak tgk cite ni. tp sy nk tgk skyfall. urghh gaduh la hahaha

Aieda Adnan said...

tgk dua2..haha

Si Matatajam said...

Teringin nak tengok..

Mrs Velentine said...

best ceta ni..nak tgk kat panggung mmg x lepas..hahaha

hazwan hairy said...

nak g tgk tp partner xdk..hahaa..