Monday, July 4, 2011

my all time favorite movie ever



Ni la die kalau da takde keje sangat. Korang taknak bace?? Ahh, aku peduli ape!

#10: Talentime

My rating: 6.0/10


Tak salah kan minat movie melayu. Pada aku, ni adalah movie Allahyarhamah Yasmin Ahmad yang paling best dan palinng tacing. Tambahan soundtrack yang masyuk dan meruntun jiwa. Ade satu scene dimana si anak memeluk emaknye yang terlantar sakit kanser. Scene tu memang tacing dan nyaris menitis air mata aku. Ape yang aku suke mengenai movie2 Allahyarhamah Yasmin Ahmad ialah ia tak terikat pada cerite2 biase movie melayu dan ia terase sangat dekat dengan msyarakat kite. Nice banget~


#9: Piretes of the Carribean, The Black Pearl

My rating: 7.8/10


Dalam siri Pirate of The Carribean, movie ni la yang paling best. Sangat nice untuk ditonton sebab ade action, humor dan sebagainye. Nak sembang banyak pon tak gune sebab ramai dah kot tengok movie ni.



#8: Akira

My rating: 7.8/10


Movie yang diadaptasi dari manga Akira. Ape yang buat aku impress berkenaan dengan movie ni ialah, ia dibikin pada tahun 1988, tapi animation die tersangat nice. Mengalahkan mana2 animation movie pada time tu.


#7: Princess Mononoke

My rating: 7.9/10


Anime jepun arahan sang taiko Hayao Miyazaki. Memang best banget anime ni. Mengisahkan putera kaum Emishi yang terkena sumpahan demon. Mesej movie ni simple je, ‘jagelah alam sekitar’, tapi diterjemahkan ke dalam bentuk yang sangat menarik. Nice~


#6: The Prestige

My rating: 8.1/10


Movie yang mengisahkan ahli silap mata yang saling berseteru antara satu sama lain untuk jadi feymes. Lakonan ngetop oleh pemegang watak Batman dan Wolverine. Memang best untuk ditengok.


#5: Pursuit of Happiness

My rating: 8.1/10


Movie tacing lakonan Will Smith, one of my favorite, dan anaknye, Jaden Smith. Movie genre drama yang sangat best untuk ditengok. Will Smith memang tak penah kalah dalam melakonkan ape watak sekalipon, mesti menjadi pny. Scene di mana die dan anaknye terpaksa tidur dalam tandas memang buat air mate aku menitik. Cait. But seriously, lakonan Will Smith memang menghidupkan lagi cter ni. Thumbs up!


#4: Three Idiots

My rating: 8.2/10


Dalam banyak-banyak movie Hindustan yang penah aku tengok, ni la yang paling best. Unsur humor yang menjadi, lakonan Aamir Khan yang best beserta storyline yang simple n senang nak paham. Elemen kekeluargaan, persahabatan n percintaan turut dimuatkan. Standard la citer hidustan. Tapi yang paling penting, ade dua je lagu dalam movie ni. So, kurang sikit rase meluat sebab kebanyakan movie Hindustan kebanyakannya spend sejam untuk bahagian lagu, totally annoying..


#3: Batman, The Dark Knight

My rating: 8.8/10


Movie superhero yang base kepada logic di mana superhero die bukan mutan atau alien sepertimana superman atau spiderman. Sangat puas hati bile keluar dari wayang tengok movie ni. Effect yang tak over dan lakonan Helth Ledger sebagai Joker tersangat la menjadi ,so , movie ni best utk ditonton. 


#2: Gladiator

My rating: 8.9/10


Movie fiksyen perang yang tersangatla best. Tambahan lakonan yang best banget dari Russel Crowe, one of my favorite. Korang akan rasa cemas, sedih, bengang dan puas hati bile tengok movie ni. Two thumbs up for this movie! 


#1: Inception

 My rating: 9.0/10 


Filem Sci fiction yang menjadi my most favourite movie ever. Mimpi dalam mimpi,  idea sang pengarah yang aku boleh kategorikan tersangatlah gelige. Storyline yang digarap kemas, lakonan yang mantap, effect yang tak berlebih-lebih but still superb, dan penuh dengan aksi, so, tak jemu langsung kalau repeat banyak kali. Aku boleh senyum je lepas tengok movie ni. Dengan ini, aku nobatkan movie ni sebagai my most favourite movie ever.

6 comments:

me suya said...

Ok.. yg banyak2 ko suka tgk tu.. Aku pulak suka ulang tayang 3 idiots tu je,pastu HOMe alone.. FAv dr zaman kecik lagi tuuuuu :p

Aieda Adnan said...

satu je?..haha..len org lain pendapat :D

iPai said...

inception ? hehe .. tak suka sgt .. tp cite dia memang best . uhuh

Muhammad Izuan said...

jgn ckp camtu. ada je org baca. kalau tak hari ni, esok, lusa... hehe
btw, bgus n3 camni. aku tak tgk lg mononoke ngan prestige, jd sdg mendownload. tq

Unknown said...

pirates of carribean xtgk ag..huhu.ketinggalan zaman bebeno aku ni..:)

Aieda Adnan said...

na, paling best dalam siri pirate carribean kot.kne tgk.hehe