Monday, July 18, 2011

movie review: nur kasih the movie






Maybe ramai yang dah tgk movie ni. Aku je yang ketinggalan zaman. Sebulan lagging.. Anyway, malam tadi aku berpeluang menonton Nur Kasih The Movie downloaded version. Impression aku; movie ni bukan sekadar cerite cinta kosong.. It’s a wonderful story..

Ade yang kate cite ni bosan, efek cam tahi, dan sebagainye. Well, lain orang lain pendapat. Lupekan efek keretapi meletup, tembak menembak dan kemalangan kereta. Memang ketinggalan zaman.. Tapi, fokus kat jalan cite, lakonan, skor musik dan sinematografi. Skor music dan sinematografi die memang cantik, as expected from kabir Bhatia. Dari segi lakonan, persembahan yang mantap dari kesemua pelakon. Lihat saja ekspresi wajah Aidil dan Nur yang benar-benar menampakkan kesedihan. Benar-benar sampai ke hati..

Bagi jalan cerite, Kabir menyampaikan cerite dengan skop yang lebih luas: bukan sekadar kisah cinta Adam, Nur, Aidil dan Aliah, tetapi kecintaan kepada keluarga, bangsa, dan yang paling penting, kepada Allah. Episod kesedihan Aidil kehilangan isteri, Nur menjaga Adam yang kesakitan, memang betul-betul menyentuh perasaan. Ditambah skor music yang meruntun jiwa.

Kite tolak tepi kisah cinta Adam, Nur, dan Aidil. Apa yang lebih besar yang cube disampaikan disini adalah; penerimaan Qada’ dan Qadar Allah serta ujian dariNya. Sejauh mane kita sanggup berkorban demi agama. Sejauh mane kite mampu menghadapi ujian dari Allah. Seteguh mane iman kite nak menghadapi cabaran. Hidup ni bukannye sentiasa senang sentiasa seronok, banyak lagi ujian yang bakal kite hadapi. Sedikit sindiran pedas juga pada orang yang bersikap racist dalam penyampaian ilmu.



Akhir kata, It’s one of the greatest malay movie ever made..




**Ending movie ni menyedarkan aku yang kite semua akan menjadi tua, sekiranya panjang umur, dan pergi mengdapNya.

**walaupon efek cam tahi, tapi still lagi best dari Transformer..

4 comments:

me suya said...

lambat review citer ni
baru lepas dolod eyh?
btw mmg ianya a great movie kan :)

Unknown said...

hahahaa.nyesal ar tu tgk 2 x tranformer...:p

Aieda Adnan said...

hehe :P

Muhammad Izuan said...

bg aku cte ni kurang best. best lg drama dia. cte sedih. tp xtau knp rasa mcm ada yg kureng.