Monday, February 21, 2011

movie review: gran torino + million dollar baby



Kali ni aku review dua movie sekali gus sebab director die same yakni Clint Eastwood, antara director favorite aku disamping Christopher Nolan, James Cameron, Danny Boyle dan Hayao Miyazaki.


Gran Torino mengisahkan seorang bapa (Walt) yang berfikiran skeptikal terhadap perubahan zaman yang berlaku disekelilingnya. Walt seorang yang memegang prinsip "kau hidup kau, aku hidup aku","aku tak kacau kau, ko jangan sibuk kacau aku". Beliau hidup berseorangan dan selalu saja tidak sebulu dengan dua orang anak lelakinya yang sering menganggapnya berfikiran kolot. 

Walt mempunyai sebijik kereta klasik 1972 Gran Torino yang menjadi kesayangannya. Penghuni di kawasan perumahan sekitar beliau dipenuhi oleh orang berbangsa Cina (Hmong) yang pada mulanya, Walt memang bengkek dengan geng-geng Hmong ni. Ade je yang tak kena.

Namun, selepas mengenali Sue, anak jiran sebelah rumah, beliau menemui keserasian dengan dirinya dengan geng-geng Hmong ni...


Rating: 8.0/10






Movie yang aku rasa terbaik dari Clint Eastwood, tambahan lakonan yang syiok banget dari Hillary Swank disamping Clint Eastwood sendiri dan Morgan Freeman yang stylo dalam lakonan mereka.

Anyway, movie ni mengisahkan seorang perempuan (Hillary Swank) yang lanjut usia (31 tahun) memasang impian untuk menjadi meninju disebabkan kesusahan hidup. Pada mulanya, jurulatih tinju (Clint Eastwood) tak mahu menerima beliau disebabkan usianya yang dah lanjut.

Namun, atas dasar terpaksa, jurulatih tersebut mengajar perempuan tersebut cara bertinju dengan betul dan akhirnya membawa perempuan tersebut ke perlawanan perebutan title. Menemukan beliau dengan The Blue Bear, awek peninju berbadan ketak muke macam jantan.

Nak tahu ending movie ni, tengoklah sendiri.


Rating: 8.6/10

5 comments:

-apis- said...

hg bikin aku panas sbb x leh tengok movie...arghhh

me suya said...

rajin tul en lan.. hik3

Unknown said...

apit: apa salahnya curi masa menonton bersama

lan: mcam biasa, meh link gran torino tu, hee

+sape me suya? cewek baru ka? ;)

Aieda Adnan said...

apit: haha..pc bkn lg power ke..laptop cmpur pc monitor

suya: kdg2 je rjinnye

jay: gler ngkau,mau kne penumbok dgn ganu..haha

Unknown said...

oooooo dah paham~ hahaha