Thursday, October 20, 2011

mentaliti si manipulasi



Seberang Flourmill merupakan salah satu cabang dalam Soon Soon Group di samping Soon Soon Oilmill dan Soon Soon Feedmill. Soon Soon Feedmill menghasilkan makanan haiwan seperti dedak dan pellet. Manakala, Soon Soon Oilmill menghasilkan minyak masak dan Seberang Flourmill menghasilkan..well, of course la tepung. 

Well, Seberang Flourmill mempunyai plant yang berfungsi menghasilkan tepung dari gandum. Dan plant ini ditunjangi oleh Plant Manager yang bijaknya, mak ai, dari Kedah ke Johor, patah balik pusing ikut Terengganu sampai ke Kedah balik, semua orang tahu tahap kebijaksanaannya.

Kata-katanya keramat. Maka betullah segala tutur kata dan arahannya. Kuli adalah salah, Plant Manager adalah betul. Kuli buat salah, Plant Manager kata salah salah. Kuli buat betul, Plant Manager cari salah. Maka dengan itu, memang sah dan tentunye ke'betul'an Plant Manager itu.

Plant Manager ada tag-team yakni, QC Manager. Segala keputusan adalah sudah tentunya betul datangnya dari Tag Team ni. Jangan gatal buat keputusan sendiri, Tag Team akan cantas. Tag Team memang tak boleh dan taknak dengar pendapat kuli kuli sebab kuli tak pandai, Tag Team pandai.

Tag Team bercadang nak kekalkan jawatan mereka sampailah ke titisan terakhir. In the mean time, kuli kuli muda yang berharap membawa perubahan boleh simpan hajat sehingga sampai masanya. Sebelum sampai masa itu, kuli kuli kena redha...



Ya, ini lah die mentaliti si manipulasi..

2 comments:

me suya said...

amenda ni cik lan..langsung tak paham~!

Aieda Adnan said...

haha...sudah kubilang, jgn komplen..haha