Wednesday, October 19, 2011

kerja boleh jadi best, kalau..



Kerja boleh jadi best, kalau..

1st: 
Of course la kalau ade keje yang nak dibuat. Tambahan lagi keje tu sememangnya sebati dengan daging tulang urat selangka kita. Kan. What point kalau datang keje tapi menganga je. Diri sendiri sakit hati, orang tengok kita pon sakit hati. Bagi aku, dibayar gaji tinggi mane pon, kalau keje (tugas) takde, ia secara tak langsung merupakan seksaan secara mental. Terasa bosan. Terasa biol. Terasa useless. Awkward, dan segala macam negative expressions.

2nd:
Bende yang kita suke. Ada yang suke mesin. Ada yang suke projek. Ada yang suka site job. Ada yang suke hands-on job. Ada yang suke keje cakap-cakap. Dsb. Tapi, aku sure seramai 55% yang tak suke keje die, tapi still keje. Ok, maybe aku over-judge. Maybe takde la teruk sangat. Maybe ade yang suke keje die, tapi ade benda picisan yang buat die tak suke keje die. Contoh, keje repair mesin, suke, tapi kene datang keje 6 hari seminggu plus kene buat OT 20 jam, tak suke. Contoh, keje cakap-cakap, best, tapi kene maki hamun dengan bos plus kene luku dengan customer, tak best. 

Aku dah lari tajuk rasenye...

3rd:
Bos yang kewl. Contoh bos yang tak kewl: selalu sangat datang awal, so kene la pagi-pagi buta rushing nak sampai sebelom bos. Contoh bos yang kewl: selalu pegi outstation, selalu datang lambat, selalu tak buat meeting, selalu layan anime. 

Ok, aku merepek dah..

Bos yang kewl ialah bos yang pandai ambik hati dan pandai berinteraksi dengan kuli-kuli die; dengar pendapat kuli die, even kuli tu yang paling kuli sekali; ambik berat hal ehwal kuli die; suke open table (belanje); dll. Ade ke bos yang macam ni. Mengarut. Ok, aku melebih lagi. Maybe ade jugak bos yang macam ni.. tapi....

never mind..

4th:
Increment dan bonus yang tinggi melangit. Secara tak langsung, akan push kita untuk buat yang terbaek banget-banget. Ok, maybe bukan yang terbaek banget-banget. Push kita untuk buat yang bagus. Increment yang ciput dan bonus 1/10 sebulan gaji bakal mengundang pekerja lompat kilang/company sepertimana mereka-mereka yang lompat parti. Kemungkinan besar parti lama tak bagi elaun minyak dan elaun duit poket menyebabkn lompat parti. 

5th:
Ada connection dengan pekerja yang lain. Ni bukan broadband connection, tapi connection dengan worker yang lain. Kite akan rase best bile orang senyum bile bertembung dengan kita. Orang senyum maknanya die suke kite. Suke bukan maksud 'suke' yang tu. Tapi.. suke. Bile rase best, diri sendiri pon rase semangat buat keje. Bayangkan kalau betembung je, tarik muke ketat. Mesti pop dekat kepala kite, "die ni tak suke aku ke?". Kan.

6th:
Elaun yang maha banyak. Keje boleh datang suke hati. Bile cuti je, mesti bergaji. Faedah yang mak ai, punye la banyak. Makan tengah hari yang ditanggung, termasuklah sarapan, minum pagi,dan juga minum petang. Duit minyak dibagi. Duit belanja cekedis dan cekelat turut ditanggung. Sorang satu dapat kereta buatan Malaysia sebijik. Bonus setahun gaji. Hari ahad, sabtu dan cuti-cuti umum tak payah datang langsung, gaji jalan. 

Ok, no6 ni memang totally and surely nonsense. Such a childish set of mind. Pfffttt..


Aku suke lepak dekat bumbung plant. Mengulat. Mencari idea. Mencatat list keje. Mengambil angin. Mencari nafas. Mencari ketenangan. Ya, ketenangan..


2 comments:

Unknown said...

not very childish bro, outside there still have so-called fun-work.

fun=kerja yang lu kena buat all-out, tapi lu hepi. plus additional factor; bos best & workmate best. tang gaji & benefits tu, take time to increase.

dan kalau boleh nak tambah, faktor ke-7: end result. kerja yang kita buat ni, apa target kita akhirnya?

kalo keje kilang, kita bleh own kilang satu hari nanti? or kita bleh jadi big manager someday?

end result can make bitter today become sweet tomorrow ;)

or otherwise.

me suya said...

hahaha best la kalo dpt semua yg ko senaraikan ni en lan.Suya pun nak lompat pi kilang ang.. even as cleaner..hahaha