Sunday, October 23, 2011

hayao miyazaki, ghibli studio and a great masterpiece



Hayao Miyazaki dan Studio Ghibli tak pernah menghampakan aku dalam penghasilan animasi yang pada aku far exceeding certain real action movie. A great masterpiece. Ya, aku layan animasi, anime.Good film can come in any form of presentation. 

Bermula dari Nausicaa of The Valley of The Wind (1984) sampai lah ke The Secret World of Arietty (2010), ternyata tak pernah mengecewakan aku. Pada aku, mungkin disebabkan oleh:

i. Tema filem yang ditunjukkan dengan kuat sekali. Sama ada family, nature, love, child memory, fantasy dan sebagainya. Sesetengah filem terumbang ambing dalam penyampaian temanya. Tetapi bagi filem filem Hayao Miyazaki, it's almost perfect. Flawless. Lihat sahaja dalam Princess Mononoke, tema kasih sayang, nature disampaikan dengan jelas sekali. Aku tak perlu nak perah otak untuk mencari tema ape yang disampaikan.

ii. Character yang menarik. Adventurous and ambitious. Ekspresi wajah yang menggambarkan dilema, kebencian, suka, cinta dan sebagainya disampaikan dengan baik dan bagi aku, menusuk. Watak Chihiro dalam Spirited Away menampakkan kanak kanak manja yang struggle untuk survive dalam dunia dewa dewi yang mencabar. 

iii. Detail dalam setiap movement yang tampak terperinci dan kemas.Seperti air, angin, bayang bayang dan sebagainya. Ia secara tak langsung menghidupkan lagi filem filem tersebut.

iv. Mesej yang disampaikan sampai ke pemikiran penonton. Mesej penjagaan alam, mesej kasih sayang, dan sebagainya. Kadangkala mesej yang disampaikan itu simple, tapi diterjemahkan ke dalam bentuk yang magnificent dan cantik.

v. Plot cerita yang terkawal rapi. Jauh panggang dari api kalau nak compare dengan Hantu Bonceng, jalan cerita yang messy sampaikan aku tertanya tanya ini cerita pasal hantu atau kisah cinta yang memualkan atau kisah nasi kangkang yang pathetic. Ini yang terjadi kalau plot tak dikawal.


Lain orang lain pendapat dalam pentafsiran sesebuah filem. Ada orang kata Transformer best tahap gaban, tapi bagi aku, sikit pon tak menarik minat. It basically depend on ur taste urself.




  




   

6 comments:

me suya said...

fuhhhhhhhh hantu bonceng mmg tak best langsung punnnn

Unknown said...

aku punye menunggu kat umah..die sempat update blog...

Unknown said...

cambest jee~

Aieda Adnan said...

ngah tggu bo mandi.hehe

Aieda Adnan said...

suya: mmg xbest lngsng

suna: best2

hana hambali said...

aku suka la howl's moving castle... best...