Friday, January 18, 2013

movie review: cloud atlas - hebat




Aku tak menjangkakan filem ini untuk menjadi sehebat ini. How great it is? Aku mahu menonton ia berulangkali. Itu maknanya, ia filem yang hebat. Durasi 2jam 52minit merupakan durasi filem yang amat panjang tetapi bagi aku: panjang dan bermakna.

Skor muzik dan kesan visual dihasilkan dengan cantik dan berkesan sekali. Mesti korang masih ingat trilogi The Matrix, filem ini diarahkan oleh pengarah trilogi tersebut bersama seorang lagi pengarah.

6 cerita mungkin kedengaran agak kompak dan berserabut. Akan tetapi, si pengarah bertiga berjaya memuatkan keenam enam cerita dengan masing masing tidak overshadow mane mane cerita. Masing masing punya kekuatan jalan cerita masing masing. I just cannot stop watching because my mind keep wandering what connect the dots. Just superbly done.

Lakonan? Memang tak payah nak komen panjang. Brilliant! Kalau korang alert, korang akan perasan setiap pelakon memegang lebih dari satu watak. Cuma, setiap pelakon punya cerita masing masing untuk menjadi lead actor/actress. 

Alkisah Cloud Atlas:

6 cerita past-present-future yang menceritakan kehidupan cerita masing masing dan bagaimana ia memberi kesan pada cerita yang lain. Nak tau lagi? tengok le.

Aku tak pasti sama ada filem ini dah ditayangkan di malaysia atau belum sebab aku tengok downloaded version :P


Rating: 8/10

3 comments:

me suya said...

dah nengok..Best gak!
Hehehehe ngeteh yukkk

me suya said...

xlupa pun asam taik idong tu..tp aku mmg tak makan asam dr dulu kini dan tak tahu lah kot selamanya.. hahahaha.. saya xgemor langsung asam2 ni. kui3

hazwan hairy said...

dh tgk gak! best...