Friday, January 27, 2012

movie review: 50/50 ~ kisah sakit yang tak buat aku mengerut hidong





I wish you were my girlfriend..

..... Girlfriend can be nice

Movie ini ber'genre' drama komedi. Ade sedih, dan komedi yang tak melampaui level gelak tahap movie Razak Mohaideen. Dan juga Ahmad Idham. Oh, nak ingatkan. Ni adalah based on true story. Bukan Hasan Mutalib yang tulis.

Alkisah 50 / 50

Adam merupakan seorang lelaki normal yang ade awek tapi relationship depa macam suam suam kuku, seorang member yang kaki pempuan, dan mak pak yang jarang dihubungi. Kehidupan die normal je sampaila ke satu hari dimana die mendapat tau bahawa die menghidap kanser yang sangatla rare.

Dalam die punye fight nak melawan kanser tersebut, awek die pulak layan balak lain. Betambah frust dan pressure la si Adam ni. In the mean time, member Adam, yakni, Kyle, tidak mahu menjadikan kanser tersebut membuatkan member die down dan mandom. So, die bagi idea botakkan kepala dan jadikannye point untuk mengorat awek. Adam juga bertemu therapist mude bernama Katherine. So, ape jadi seterusnya pada Adam. Hidup ke mati? tengok la sendiri, yop dan yong sekalian..

Apa ynag aku suke mengenai movie ini ialah, ia tahu bagaimana untuk 'handle' isu kanser. Kebanyakan filem hanya menjadikan poin kanser sebagai medium kesedihan. Sikit sikit nangis. Sepanjang penontonan aku, aku tak merasakan poin kanser itu sebagai the whole point dalam movie ini. Tapi bagaimana hendak memanfaatkan hidup, atau, live life to the fullest. Yeah, that's the idea.

Elemen komedi turut disuntik, tapi tidak sampai tahap terbahak bahak punye gelak. Cukup membuatkan aku tersengih sorang sorang. Pengarah betul betul tahu where to hits the point. Sedih bile time sedih. Lawak bile time lawak.

Dari segi lakonan, watak Adam berjaya dibawakan dengan penuh bersahaja dan baik sekali. Manakala, Kyle pula turut berjaya dilakonkan dengan cemerlang. Seorang member yang struggle untuk menolong member die, but in his own way. Ibu Adam, yang hanya tampil tak sampai separuh dari keseluruhan cerita, turut memberi impak pada penontonan aku. 


Rating: 7.8 / 10





4 comments:

Unknown said...

cam syok je....nk tgk gak

Unknown said...

mengikut pengalaman, review2 filem lu boleh pakai.

cuma kdg2 wa xdan nak kejar.

just wonder, lu xnk review novel2? novel fixi maybe?

Hanif said...

cita yang tak heavy ni..boleh layan rilex kepala jap!!

Aieda Adnan said...

suna: try r tgk..:)

jay: aisey, aku novel xlyn sgt r..haha

hanif: yeah..giv a try