Sunday, August 21, 2011

Sebuah keranda kayu



Sedang aku membelek-belek channel di astro, aku terbaca satu tajuk drama / telefilem bertajuk “Sebuah Keranda Kayu”.Try tengok jap. So, aku press enter pada remote dan siaran pon berubah.


*Scene di mana si suami tengah sangap nak kawen laen. Muke aram tak hensem pon. So, kisahnye, disebabkan dia nak kawen, bini pertama beserta anak-anaknya dihalau tanpa belas kasihan..


Aku tak kire, aku nak kawen lain aku punye pasal la!!”


Abang, tolong jangan buat Piah macam ni bang..”


Aku peduli ape. Ko dengan anak-anak ko boleh blah dari rumah ni. Ko duduk la kat mane-mane pon!”


*Si bini pon menangis teresak-esak sambil merayu pada sang suami yang jackass.


Aku tergamam sekejap. What the heck punye citer. Baek la aku tengok Masterchef dari citer yang tak membina pemikiran ni.


Come on la. Honestly, ade ke orang yang macam ni dalam masyarakat kite? Nonsense.Tapi tak tau la kalau si pengarah ade experience bende yang macam ni. Yup. Selalunya cerite / movie / drama yang best terbina berdasarkan pengalaman atau latar hidup sang pengarah. Sepertimana yang dilakukan oleh Mamat Khalid, Allahyarhamah Yasmin Ahmad, dll.


Baik, kembali pada “Sebuah Keranda Kayu”. Ape yang aku boleh komen ialah: Cerita terlalu stereotaip. Tipikal. Aku boleh predict ending die. Mesti si suami yang jackass tadi ditimpa bala. Then, die merayu-rayu nak mintak ampun pada si isteri yang malang. What a story. Sikit pon tak buat aku rasa nak menangis. Bukan hati aku yang kering, tapi cerita tu yang kering. Yup, kering.


With all due respect, buat la cerite yang lebih membina. Yang lebih berpendidikan. Banyak lagi isu yang boleh dibangkitkan oleh si pengarah. Sebagai contoh, drama “Tahajjud Cinta”. Isu pembelaan wanita dalam Islam. See! This is what I meant. Cerita yang tak lari dari latar kehidupan sesetengah masyarakat kat negara kita, tapi isu yang dibangkitkan tu make sense. No wonder la aku suke drama ni. 


Drama kita perlukan perubahan. Yang aku maksudkan ialah, dari segi storyline, isu berbangkit dan of course la lakonan. Penterjemahan drama dari novel merupakan satu inisiatif yang boleh dikatakan berjaya. Tengok saja drama “ Trilogi Cinta”. Storyline dan lakonan, best. Rosyam Nor, memang takleh dinafikan kredibiliti lakonan beliau, Fauziah Gous pulak, aku suke die punye ‘innocence face’. Overall, best.


Tak dinafikan cerita air mata memang tak leh lari dari taste penontonan masyarakat kita. Tapi zaman tu dah nak berakhir. Orang punya taste penontonan yang lebih dari laki gatal nak kawen lain, anak derhaka kena pembalasan, pondok buruk, dan macam-macam lagi storyline stereotaip yang membosankan. Drama seperti “Kami”, “Ghost”, “Nur Kasih”, “Trilogi Cinta”, dan “Tahajjud Cinta” patut dijadikan contoh dalam pembikinan drama.









Please do something before sampai masa dimana cerite masak-masak biskut raya lagi best dari drama melayu..

3 comments:

me suya said...

ermmm.. keranda kayu.... nt kita pun akan ade jugak kan?

✿ cik pieQa ✿ said...

bila kita pilih cite omputih dr citer melayu, mereka kata tak suppOrt industri tanah air.

tp cmne kita nak support kalu hasil yg dikeluarkan hampeh belaka laka kan.

agreed 200% dgn entry ni. citer mlayu ni kdg2 annOying. tp tak semua la.

ramdhan terakhir, nora elena, juvana antara yang superb :)

Aieda Adnan said...

suya: x dinafikan..yg aku rse xbest sbb isi cerita die

pieqa: yep..xsemua