Friday, June 12, 2020

Series review: Merlin




Ya aku tahu, ini cerita zaman aku belajar dulu. Ape ke gile baru nak layan sekarang. Yup, sebab PKP ni, aku secara kebetulan ternampak siri Merlin dalam external harddisk milik wife. So, itu sebab aku layan. Bosan & takda pilihan.

So, first time aku tgk Merlin, satu2 nya siri yang aku boleh kaitkan adalah Game of Thrones (GoT). Cuma dari segi storywise dan prop. Tapi janganlah dibandingkan visual effectnya. GoT punya skala besar yang sama taraf dengan budget utk filem mainstream. Manakala, Merlin punya visual effect & costume sangatlah tampak budget yang ciput. 


So alkisah Merlin:
Mengisahkan Merlin, orang suruhan (wizard secara sembunyi2) putera Arthur di negeri Camelot, yang mengharamkan sebarang kerja sihir/magic. Itu pasal lah Merlin menggunakan magic secara sembunyi2 bagi membantu putera Arthur dlm perjalanan beliau menjadi raja Camelot. Ya, dalam perjalanan tersebut, berbagai cabaran yang mendatang (perang dari musuh jahat yg ada niat jahat, wizard jahat yg ada niat jahat, makhluk jahat yg ada niat jahat,  etc). That's all. 

Dari segi storyline, tiada apa yang complicated. Semua kisah disampaikan secara direct tanpa sebarang plot twist. Aku kadang2 cringe dgn skripnya. Tambahan pula, idea conflict yang aku kira sering berulang setiap season. Dari segi lakonan pila, semua pelakon tidaklah ada yang outstanding, namun, tidaklah semuanya kayu. Wah mudah kau punya review. But seriously, semua biasa2 saja lakonan. 

Dan disini aku nk nyatakan yang aku tak faham kenapa kawan2 aku semasa uni dulu tergila2kan siri ini. Hihi

Untuk rating: 6/10

2 comments:

Hafiz Hafizol said...

Tgh tggu masa gak nak start layan series nie.
Baru habis layan series THE 100.
Best gak.

Aieda Adnan said...

Ok gak tu. The 100 eh.. bleh try