Saturday, June 13, 2020

Tips Pilih Cat Rumah



Assalam readers.

Plan utk mengecat rumah ni dah lama kami suami istri pendam. Cuma, kekangan bajet & masa membantutkan plan tersebut. So, pkpb yang lepas at last tercapai juga plan mengecat.

Sini aku nak kongsikan kisah perjalanan pembelian cat aku yang penuh berliku.

Untuk capai persetujuan berkenaan warna sangatlah sukar. Walau warna pilihan dah ada, tapi utk mendapat seperti yg diidam pon satu masalah. Sebab apa yg kita nampak di katalog mungkin xsama dengan apa yang kita harapkan. Ya, ini yg jadi pada aku. 

Percaya atau tidak, aku dah habiskan 3 hari mengecat dinding yang sama dengan warna yg berbeza. Sighh..


The first colour tu terlalu terang (biru). Dah nampak macam tadika bila kering. 


Then aku decide pada warna yang terang (light cream). Tapi lepas cat, takda beza dengan warna putih. Wife cakap ok la tu. Tapi aku x puas hati. Pada aku, cat rumah dengan warna yg lebih kurang sama dengan warna sebelum seperti tak meet the purpose.

(Tak sempat snap gambar)

Then aku beralih dengan warna ketiga (dark grey & light grey). Siap spenuhnya dalam masa 2 hari. Barulah puas hati.


Aku pon dah berhabis pada cat2  yang x habis dipakai. Apa nak buat. Boleh geleng kepala ja. Cuma, bila aku dah siap cat rumah, kawan aku propose utk pakai satu apps ni utk simulate the desired colour on our very own wall.

Boleh rujuk pada Fb posting ini.

Tutorial apps ini aku dapati sangatlah membantu dlm pemilihan warna cat. Ya, ini adalah lebih baik daripada kite try & error dalam pemilihan cat. Ini kerana kita boleh tengok kombinasi warna yang bersesuaian dengan rumah (lighting) dan kehendak kita. Jangan jadi seperti aku ni yang dah membazir dek sebab membuta tuli. 

Semoga bermanfaat.

Until then, wssalam.

4 comments:

Syazni Rahim said...

ada 2 tongcat lebih la nampaknya

Aieda Adnan said...

Yaa.. Rm300 terbazir dkt situ

Semut Senyum said...

Assalamualaikum.. kebetulan saya n suami pun sedang dlm proses mengecat jugak. Kami tak ada masalah dengan pemilihan warna, masing2 keluarkan idea, timbal balik semua.. sampailah jumpa kata sepakat. pastu kami pergi cari cat yang ada mesin. dorang akan sebatikan cat kita dengan guna mesin goncang cat tu. pstu tunjuk kt kita warna nya. Kami pakai nippon. kecuali cat undercoat yang warna putih tu je kami pakai yang biasa2 punya je. cuma setakat ni, dah 2 minggu, tak siap2 lagi mengecat keseluruhan dalam rumah. heheeh

Aieda Adnan said...

Btol. Saya pon pakai nippon. Tp mybe rushing sgt kot. Tu sebab tesilap haha