Thursday, March 1, 2018

2015 - 2018: Soal Kerjaya



Assalammualaikum readers.

Saat aku taip title entry ni, otak xde fikir ape-ape pon pasal ape yang nak diceritekan. Sama je keje. Bak kate member, "Ape nak pulun, keje tak habis punye". Ahaa..

Keja company baru dah masuk setahun. Company construction. Previous company aku kerja sampai 5 tahun jugak. Ni baru setahun, tapi aku dah rase tak boleh blah dengan permasalahan yang aku hadapi. Ini lebih pada internal problems. Nampak 's' tu kan. Banyak la masaelahnye kalau nak diceritekan.

Contract & Commercial

Ini bukan bidang aku, tapi aku kena tahu serba sedikit untuk memudahkan kerja aku. So, masaelah dengan C&C company aku. Proses yang melibatkan claim, tender award, contract.. sangat-sangat slow. Tolong bagitau aku macam mana aku nak hadap kalau contractor punya claim xbebayar for months. Tapi keja nak jalan. "Nak kuda lari, tapi xmau bagi makan, lagi mau pijak sampai mati!". Kite bukan ade share pon dengan company contractor, cuma just be fair la. Keje dah buat, yang liat sangat nak bayar tu kenape. Kan aku jugak yang pening nak menjawab kalau contractor mengadu dekat aku yang claim die dah lame belum dapat. Apo den nak monjawab ha. Haihh.. Itu baru cerita pasal claim. Hal-hal commercial yang lain pon 2 x 5 je die punye speed.

Management

Aku dan geng kerja sama level selalu frust sebab masalah yang kami hadapi dekat site, site management tak ambik port pon. Sendiri kena settle. Hal duit, sendiri keluar duit. Hal kerja takde sape nak buat, sendiri cangkul. Tapi kalau sampai tahap 'ribu' management masih tak nak keluar Petty Cash, nak keluar duit sendiri memang dah tak masuk akal la. Memang la boleh claim balik. Tapi what is the point of having site petty cash kalau urgent situation still kau tak nak bagi keluar duit tu?! Bila masalah meletup, the blame is all ours, and ours only. Kelakar2

Client

Oh yang ni tak leh komen sebab lebih bersifat 'personal'. Sebabnye aku selalu bergaduh dengan client. Tapi time kerja aku tengah busy last year la.. Sekarang dah ok... siket.. hehe

..............................................................................................................................................................

Asalnye aku nak story pasal keje ape aku buat je. Tak sangka jadi macam luahan perasaan. Hehe. Yang aku cerite dekat atas ni mostly yang major. The point is, aku dah tawar hati nak stay. So, the moment aku draft entry ni, aku jugak nak revise CV aku kehkeh. Bukan ape, I do love my job, tapi hal-hal yang macam ni la buat aku jadi tawar hati. Aku tak expect company yang bakal aku kerja tu perfect, tapi yang aku harap, takde la seteruk yang aku hadapi sekarang ni.

So.. nak tanya ni... Sape ade keja kosong? kehkeh

2 comments:

Hans Hanis said...

sama lah tengah cari kerja juga nih
hehee

Aieda Adnan said...

Hahaha. Lompat bru bleh demand gaji. Asyukkk