Thursday, October 18, 2012

selidik



Baru baru ni, a friend of mine post status berkenaan dengan hukum ASB dan ASN. Aku, selaku pengguna tegar FB, dan juga pelabur ASB, agak terkejut dengan ape yang dikatakan. 

'ASB ASN HARAM??'

'SURUHAJAYA SEKURITI MENJATUHKAN HUKUM HARAM PADA ASB ASN??'

Sebelum ni bukan ke Majlis Fatwa kata 'Harus'. Disebabkan dengan status ini, dan link yang nak menunjukkan penghukuman ini, sesetengah orang menjadi keliru dan mulalah siri 'kekecohan komen' di FB.  Semua orang jadi was was sebab tak penah digezekkan secara official hukum HARAM ke atas ASB ASN sebelum ini. Termasuk aku.

Salasilah pelaburan ASB aku: Aku telah melabur dalam ASB sejak umur aku 18 tahun lagi, yakni, right after my secondary school. Starting with just RM100. So, kalau nak dihitung ada la dalam 6 tahun. Masuk tahun 2009, aku buat loan dari Maybank sebanyak RM ** *** for this purpose. So, sepanjang 6 tahun ni, bayangkan berapa banyak yang dah aku dapat dan aku guna.

So, tak guna aku bertanya sana sini pada sumber yang tak legit. First thing first, aku tengok ape reason atas hukum dari Majlis Fatwa (klik untuk ke laman web Majlis Fatwa) berkenaan isu ini. Done. Next, aku tengok pulak ape reason hukum dari Suruhanjaya Sekuriti (klik untuk ke laman web). But, none that i can find in the website discussing about this issue. Just a letter. Itu pon jumpa dalam blog. Yes, just a letter. Masih tak jelas bagi aku. So, aku carik jalan dan email pada pihak suruhanjaya.

Last monday, suprisingly, aku mendapat panggilan yang tak disangka sangka, dari pihak Suruhanjaya Sekuriti sendiri!! Aku suspek untuk mendapat reply email je dari pihak tersebut.

Ini isi perbualan aku dengan pihak SS (Suruhanjaya Sekuriti):

1. SS tak pernah pon mengeluarkan hukum ke atas skim ASB ASN. Ini adalah disebabkan pihak PNB sendiri tidak pernah request dari pihak SS. Pihak SS hanya akan validate certain scheme sekiranya diminta.

2. Isi surat berformat pdf bertarikh 12 Februari 2009 yang diwarwarkan dalam isu ini bukanlah ditujukan pada bank bank islam malaysia, tetapi ditujukan pada Bank Islam (kalau tak silap saya). Isi surat tersebut bukanlah menghalang pihak bank untuk beri pembiayaian pada pelabur ASB ASN, tetapi, untuk explain pada pihak bank bahawa pihak mereka tidak menilai skim ASB ASN. So, tak pernah pon jatuh hukum ape dari pihak SS pon ke atas ASB ASN.

3. Isu ke arah mane wang pelaburan. Aku memang dah well aware yang ASB ASN ade melabur pada sektor perjudian. Majlis Fatwa ade menerangkan isu ini. Even hasil pendapatan negara pon datang dari cukai arak cukai rokok. Dan, subsidi kita dibayar/ditanggung dengan hasil pendapatan negara.

My point is, sesetengah orang ade pendapat mereka dan mereka yakin dan berpegang pada pendapat mereka pada isu tertentu. Pokok pangkalnya ia berbalik pada diri sendiri. Tepuk dada tanya selera.


Moral of the story: Daripada kita dok kalut serabut komen dalam FB, kan bagus kalau kita pegi selidik sindiri validity of the issue.. :)

5 comments:

anak ayah said...

selidik betul-betul.

terkejut eh baca intro entri nie. hee

sweetpearl24 said...

oooooooooooo....

penah dengaq pasai isu haram ni, tp taktau sumber, skang baru tau...

terima kasih atas pencerahan :D

Aieda Adnan said...

@maltimie: haha..propa je lebih intro

@sweet pearl: no prob..caring is sharing ;)

hazwan hairy said...

pulak dah..hahahhaa....

me suya said...

yup..setuju... so far me pegang hukum harus tu lah..sebab dah lama dah started over ng ASB.. Kalau skrg baru nak start mungkin xmau lah kan.. tpi kita yg dah guna lama dah ni dividen die tu semua..cemana kan? so ikut kata kamu.. bertanyakan kepada yg lebih arif~