Friday, October 19, 2012

movie review: untuk tiga hari - terkongkong




Sejak pihak Astro memperkenalkan channel Astro First, kutu kutu yang tak suke merisikokan duit pada filem tempatan yang belum tentu memuaskan hati berpeluang untuk download filem tersebut lebih awal. Note: aku tengok Songlap dan Bunohan dekat wayang k ;). Bile dah tayang Astro First confirm confirm la ade malaun yang akan share. Kalau diikutkan memang tak fair la bagi pihak penerbit filem sebab their film has the right to be on screen until the very end. Dan, orang da tak payah nak sibuk sibuk ke wayang untuk tonton sebab lepas dua tiga minggu filem ditayang, dah boleh tengok dekat youtube da pon. Kalau dulu, sebelum adenye Astro First, mau kene tunggu sampai dua tiga bulan baru kuar CD cetak rompak. Itu pon gambar senget dan ade ramai pelakon extra yang nampak bayang je.

Nasib yang sama terjadi kepada 'Untuk Tiga Hari' arahan Afdlin Shauki.

Okla, aku bukan nak sembang panjang mengenai Astro First, tapi aku nak sembang mengenai filem ini. UTH (Untuk Tiga Hari) mengambil francais trend filem sekarang, novel adaptation. Bagi aku bende ni takde masalah pon. Asalkan filem tersebut entertaining.

Sinopsis: Sepasang balak dan awek telah plan untuk berkahwin dengan calon yang telah dipilih keluarga masing masing hanya untuk tiga hari. Tujuan: untuk memuaskan hati keluarga. Then, after tiga hari, plan mereka adalah untuk bercerai dan mereka berdua bersama semula. Berjaya ke tak plan diorang ni? Pi le download sane kalau nak tau..

Komen: Aku tak tahu sama ada ini kehendak penerbit atau what-so-ever, tapi filem Afdlin Shauki yang 'ini' amatlah terkongkong dek skrip yang kadang kadang aku terasa macam 'arghhh!!'. Sape penulis lirik filem ni?? Skrip yang terlalu mencuba untuk menjadi 'meaningful' tapi tak menjadi. Khabir Bhatia merupakan pengarah Malaysia yang bijak bermain dengan momen dan 'meaningful script'. Oh, this is just not like Afdlin.

Komen lagi: Aku perasan yang kebanyakan scene diiringi dengan runut bunyi yang, bagi aku,  takde point. Style runut yang sebegini aku selalu jumpe dalam filem filem junk Ahmad Idham dan seangkatannya. A good director know where to hit the moment with the right background music. Ini tak bermaksud Afdlin pengarah yang tak bagos, tapi, this film is like partially not him.

Komen last: Ini bukanlah filem terbaik Afdlin tetapi bukanlah yang terburuk oleh beliau. Apa yang mengekalkan momentum penontonan aku ialah, humour. Yes, humour. Afdlin memang bijak bermain dengan medium ini. Seingat aku, filem terbaik yang pernah dihasilkan oleh beliau ialah 'Misteri Jalan Lama', and of course the infamous 'Buli' and 'Buli Balik'. And also Papadom.

Hope Afdlin tak give up untuk hasilkan filem lagi..

2 comments:

hazwan hairy said...

aku tggu beli cd ja bru leh tgk..haha...nk tgk wyg cita cinta2 susah..haha

Aieda Adnan said...

nk cpt lg, tgk kt fb je..haha