Saturday, September 29, 2012

this view is so wrong..




Gambar sekadar hiasan

Situasi
Aku bersama kawan kawan aku sedang menunggu makanan di sebuah kedai makan yang agak terkenal di Perda. Then, datang seorang budak berpakaian melayu yang agak lusuh, membawa buku sebesar buku 555 tertulis buku doa harian, berwajah sayu dan berkata 'mintak derma bang...tolong bang...' 

Err, you get the picture right? 

Aku bersama kawan aku, bukan tak kesian, tapi, daripada aku terus memberi wang kepada budak tersebut, aku bertanya kepada budak tersebut.

"ni sape suruh mintak derma ni?"

"aa..ustaz"

"mane ustaz?"

"mm...tolong derma bang."

"mane ustaz? panggil die datang sini"

"mm.."

Budak tu terus blah.

Aku menjadi sangsi sama ada hendak menolong atau membiarkan sahaja budak tersebut. Kalau benarlah legit aktiviti budak budak ni, kenapa tak si ustaz sendiri yang datang collect derma. Bukan ke derma yang sebegini boleh collect dekat masjid masjid atau surau surau je. Kenapa dekat kedai makan? Kenapa dekat bus station?

Budak budak ni tak bersalah langsung dalam hal ni. They're just victims. Orang yang mempergunakan mereka ni yang bersalah. Ciss!


No comments: