Friday, May 11, 2012

suatu hari bersama suparjo




Kisah ni aku kongsi bukan berlaku pada aku, tapi berlaku pada kawan aku...So, aku representkan diri die sebagai James (bukan nama sebenar).

.............................................................................................

Malam tu James bersama dua lagi kawan die keluar menaiki kereta menuju ke Maya Tomyam yang terletak tidak jauh dari rumah mereka. Tujuan sebenar, mesti la untuk makan. Malangnya, James telah ketandusan cash money. Takkan nak makan bayar pakai kad kredit kot. Almaklumlah, kad kredit beratur dalam wallet.

So, James singgah sebentar di Maybank Simpang Empat untuk mengeluarkan duit.

Peringatan: walaupon nama watak utama ialah James, tidak bermaksud dia adalah mat saleh yang berasal dari Scotland. Ini kerana, mesti korang tertanya tanya pehal pulak mat saleh makan nasik goreng belacan dekat Maya Tomyam dan duduk dekat Simpang Empat, Penang, well, as i said earlier, die bukan mat saleh...

Ok, sambung cerita. Setibanya James di Maybank tersebut, maka, seperti kutu kutu lain yang menuju ke sana, James mula beratur. Mesin ATM cuma ada dua. Bukan tiga, bukan seploh. Dua je. Untuk sepuluh minit pertama, takde masalah. Cucukan duit berjalan lancar. Seorang demi seorang mula selesai keluarkan duit.


Setelah beberapa ketika, maka tibalah giliran kutu dihadapan James mengeluarkan duit. Seorang warga indon, Suparjo namanya. James menarik senyuman cute. Dalam fikirannya..


"Sat lagi ni, aku pulak cucuk. pastu aku nak g Maya Tomyam, aku nak order lembu golek. nasik goreng tambah sebesen..yeah!!"

2 minit.. Suparjo yang dihadapan James masih belum selesai urusannya. Kelihatan seperti dia berulang kali memasukkan kad, tekan tekan tekan, keluarkan kad, dan memasukkannya kembali. Senyuman James jadi tawar. Orang makin ramai di dalam bank.

8 minit.. masih lagi belum settle. James sudah mula mencekak pinggang sambil menjeling tajam ke arah Suparjo. Suparjo cube menyorok nyorok sambil tekan password laju laju. Fikirnya, mungkin James mahu menyantaunya dan mencilok segala harta benda beliau.

13 minit.. Still tak settle lagi. Masih mengulangi perbuatannya, masuk keluar kad. Suparjo yang sudah perasan keresahan James mula mencari cari backupnya diluar bank.


"Bang mas.. oo.. bang mas Aubrey Suwito.."

Kelihatan Aubrey Suwito yang diluar berpaling ke arah dalam bank. Aubrey Suwito masuk menuju ke arah Suparjo. James buat muke tension bercampur runsing. Runsing dengan segala act yang berlaku di depannya. Kelihatan mereka berdua seperti berbisik. Bisik pale hotak! Orang di line paling belakang pon boleh dengar ape yang diorang bebelkan.


"Mas Aubrey, gimana sih?. Mau keluar duit, tapi asyik ditendang saja kadnya. Waduh waduh.."


"Waduh, gimana sih boleh jadi begini Jo? Cuba lo nyucuk kadnya."


"Waduh Mas Aubrey, seperti nggak percaya sama knowledge saya sih. Nyucuk banget.. Gini: masuk kad, select Bahasa Malaysia, masuk passwordnya, milih pertanyaan baki, ni bang mas bakinya, saya terus masuk ke keluaran uang, masuk jumlah satu ratus lima puluh, micit 'ok'. Hah! keluar ini lagi. "tidak boleh keluarkan uang pada jumlah ini". Mengapa sih bang mas. Aku bingung sih.."


"Ok, gini Suparjo. Kamu keluarkan kad. Kita minggir dari sini."

Suparjo dengan wajah blur turut saja perintah Aubrey Suwito. Ye la, Aubrey sudah berada di Malaysia lebih sebulan dari beliau. Lebih berpengalaman dengan selok belok kehidupan di sini.

Suparjo dan Aubrey Suwito pon keluar dari bank. James yang sudah menunggu selama hampir 20 minit hilang punca bila mereka keluar dengan tiba tiba. Hilang punca bercampur lega. Lega kerana dapat tunaikan hajat keluarkan duit.

Selesai kular duit, James pon keluar dari bank. Kelihatan Suparjo dan Aubrey masih diluar bank. Entah apa yang dibalahkan.


"Mengapa Mas Aubrey suruh aku keluarkan kad tadi bang mas?"


"Goblok, mau keluar 150, tapi bakinya 2 ringgittt!! Bikin aku malu saja!!"


"Ow, gitu rupanya..." Suparjo angguk angguk.

James yang mendengar penjelasan Aubrey tadi berhenti berjalan seketika sambil menggenggam tangan.

BRENGSETT!!!




2 comments:

Prince of Noob said...

kah kah kah plawok plawok.... brengsetttt... done follow - Noob

Hanif said...

hehehhehehehe.....
lawak-lawak!!