Wednesday, September 26, 2012

movie review: SAM - wow!!






Pernah dengar tak term "expect the unexpected'?, well, this movie really suit that term.

Mungkin agak lewat aku review filem ini. Yep, memang lewat. Anyway, bukan itu yang aku nak rengekkan, tapi, aku nak membicarakan betapa filem ni benar benar menghiburkan aku. Ini merupakan filem psikopatik melayu terbaik pernah aku tonton selepas Trauma arahan Aziz M. Osman

Separuh masa pertama filem ini hanya mempersembahkan kisah cintan cintun Sam dan Lisa yang kebanyakannya mengambil latar pejabat. Sedikit konflik dengan pekerja sejawat yang lain.  Skrip tipikal 'saya', 'awak'. Runut bunyi yang mengingatkan kita pada style filem zaman Maria Mariana, Sembilu, Roda Roda Kuala Lumpur. Aku mengaggap Syafiq sengaja menjadikannya sedemikian sebagai pembuka tirai filem pertamanya dimana mewakili gaya penceritaan filem filem melayu 90'an khususnya. 

Bermula dari pertengahan cerita, maka bermula style penceritaan dengan gayanya yang tersendiri. Runut bunyi, shot kamera, mula berbeza dari pengawalan cerita. Apa yang benar benar menarik minat aku ialah, betapa teliti dan 'gelap'nya filem ini dihasilkan. Mungkin sudah melangkau abangnya sendiri.

Adegan dalam kilang terbiar yang merupakan klimaks bagi filem ini, amat memeranjatkan aku. Aksi bergaduh Sam yang bukan seperti aksi gaduh ala ala 'Kongsi', yang mana, pretty convincing. Detailed lighting,  runut bunyi, dengan elemen 'The Matrix' (Ah, didn't expect this coming) membuatkan aku lagi teruja. Betapa terujanya aku hinggakan aku mengulangi scene dimana Sam 'bermonolog' dengan 'dirinya' yang kedua (spolier!), dan diikuti dengan imej Sam dalam cermin yang bergerak sendiri dan ketawa. 

Ah, nampaknya SAM berjaya memasuki carta filem melayu kegemaran aku selain Songlap dan Bunohan. Yes, Syafiq Yusof, you'd really done it! 


Rating: 7/10

5 comments:

dreamstar said...

lu bikin spoiled!

Aieda Adnan said...

haha..nice beb cter ni

PerangFilem said...

Good you like it (sebenarnya nak komen kat sini haha)

Aieda Adnan said...

haha..thnks singgah nway

PerangFilem said...

sama2...