Tuesday, October 26, 2010

risiko berkereta



Bila berkereta, risiko untuk ditipu oleh para blood suckerssss (many many 's' for many many blood sucker) adalah tinggi lebih-lebih lg bagi yang masih fresh dalam bidang pengkeretaan. Contohnye..

"lu punya absorber da tak bley pakai lol. Lagi sebulan pakai, absorber lu hancur pny" padahal absorber takde masalah pape pon.

"lu pny pasal wa bagi murah, rm2000 wa kurang jadi rm1000" padahal memang harge die rm1000. Kuat betul pancing.

"bearing lu masalah, tu pasal bunyi" padahal tayar yang masalah.

"lu punya.......itu.....ini.......yang tu. .....yang ni......yang belah sane......side mirror......belah situ......belah sini.......seat ......................ROSAK!, kene ganti ni lol" dan macam-macam lagi.


Untuk mengelakkan masalah ni dari berlaku, rajin-rajin bertanya pada yang expert dan lebih berpengalaman, rajin-rajin tengok forum berkenaan dengan penjagaan kereta, dan yang paling penting, carik kedai yang buat kerja tip top tapi harge berpatutan dan tak menipu.

Bagi area Parit Buntar-Nibong Tebal, kedai Mutiara Bateri dan Tayar jadi feveret aku sebab depa tak pancing customer untuk tukar bende-bende yang bukan-bukan, harge berpatutan, kerja tip top, bukak awal pagi (dalam kol 9 lebih), dan hasil yang memuaskan.


Sekadar tempelan,AFDal 154



**pagi tadi aku buat alignment kat AFDal 154, da terlajak aku tanye sekali pasal alignment tayar depan dengan belakang bagi kancil. Menurut pengalaman die (bos kedai), kancil yang lebih dari 3 tahun, tak payah buat alignment belakang sebab memang tak boleh nak adjust. Jadi, kalau ade blood sucker yang kate buat alignment belakang kat kancil, tu menipu namenye Sebelum tu, aku suruh buat alignment depan belakang. Disebabkan tayar belakang tak boleh nak adjust (boleh adjust belah kanan je), die tak charge.

*Muriara Bateri dan Tayar terletak di Parit Buntar, berdekatan dengan Pizza Hut Parit Buntar, dan berhadapan dengan pasar basah Parit Buntar.

8 comments:

Unknown said...

bro, buh skali ggogle map, senang sikit nk cargas

Aieda Adnan said...

btol gak..jap aku letak

Aieda Adnan said...

gambar map xclear..xphm pon klau aku letak

Anonymous said...

Biasa kompak car mmg fixed axle blkg nun.. mana leh adjust2.. hehe....
keta ko bearing yg prob arh, rm1000 tu harga adjustable suspension kot.. ko nak racing ker?

Aieda Adnan said...

takde r...tu kire cam contoh2...hehe..aku pon baru je strt jage kete ni,x bpe tau sgt..

Unknown said...

kete bapak ak, ak reti nek je...
nt kalu rosak pe2 die ckp ar..
so ak. '''oooooo'' je la...ngeh2
~xsesuai tol jd dak meche~huu
jg beskal sdh...senng je~:P

hasif_inside2 said...

Repair kat pusat servis kereta masing2...Mmg le mahal sikit dari kat luaq...tapi selamat dan barang2 ganti pun original dan amat padan for jenis kereta masing2...hehehehe

1. minyak hitam
2. minyak enjin
3. air bateri
4. air kereta
5. minyak brek

sekurang2nye 1 tahun sekali check/tukaq...yang tu pun kira untuk orang paling malas...

paklah said...

lan,risiko bermoto xde ke?ak pkai moto ni,tp xtau risiko cmne..post ar satu..