Wednesday, March 6, 2013

movie review: rock oo!, zero dark thirty



Filem: Rock Ooo! RimbaBara Kembali
Rating: 7.3/10
Review:


Rock Ooo merupakan filem yang menceritakan tentang kesungguhan, impian, dan.. betapa hebatnya pengaruh 'rock' pada zaman itu - lewat 80'an dan awal 90'an. Dari pakaian, mekap, rambut, hinggalah ke suasana.

Mengisahkan tentang Amy Mat Piah (Que Haidar) yang bersungguh sungguh mahu menjadi lead-singer Rimbabara semula - setelah post beliau digantikan oleh Zul Kapan (Soffi Jikan) di dalam Rock (2005) - dan seterusnya menaikkan kembali nama Rimbabara di mata peminat. Sungguhpun mulia usaha beliau, berbagai dugaan yang datang menerpa dalam perjalanan meniti impian tersebut. 

Unsur humour merupakan penguat filem ini disamping iringan lagu yang benar benar mengimbau kenangan. Skrip berulang yang semakin diulang, semakin kelakar. Ya, seperti "pantang anak petani moden mengaku kalah", "kan...kan...kan...". Penonton tidak diasak dengan humour yang 'bodoh' dan menjengkelkan. Skrip Slash (Pekin) dan Black (Azmi) aku dapat rasakan sangat minima tetapi memberi kesan. 

Penyudah filem ini benar benar berjaya menjentik perasaan nostalgik dalam penontonan aku (nak cerita lebih, takut menjadi spoiler). Aku yakin penonton lain turut merasakannya. Kan?

Ya, Rock Oo merupakan filem humour yang baik. 

.................................................................................................

Filem: Zero Dark Thirty
Rating: 5/10
Review:


Aku pertama kali menonton hasil karya Katherine Bigelow ini. Aku tak pernah menonton The Hurt Locker. Apa yang aku boleh katakan ialah betapa meleretnya cerita ini untuk menyudahkan suatu penyudah yang semesta dunia sudah tahu. Ya, semua orang tahu Osama Bin Laden telah dibunuh oleh askar US. So, kenapa perlu meleretkan cerita ini sehingga 2jam 37minit?

Di samping membongkar tentang penyeksaan banduan oleh agen CIA dalam memburu Osama, dan betapa obsesnya Maya (Jessica) mencari klu lokasi beliau, tiada pengisian lain yang aku boleh rasakan dalam filem ini. Ya, ia boleh dikatakan seperti dokumentari pemburuan Osama. Itu saja. Full-stop.

This movie is so overrated. Hehh..

6 comments:

selipar putih said...

peh tingginya rating atas..ok gak tgk
layan lagu dlu2...rock oo

hazwan hairy said...

tak tersa pun weh nk tgk..haha..xtau knp :p

Unknown said...

citer rock tu akak teringin nak tengok..yang bawah ni macam tak nak tengok..heheh

Nick Nashram said...

aku tgk tadi zero dark thirty dah keluar tadi x download lg..saiz 1.1g..tggu yg 700 punye..huhu

Aieda Adnan said...

@nick: aku dload yg 1.1g r ni..xpe. kang ko tgk, buat review lak..hehe

ewanthology said...

rock oooo memang rockkk