Sunday, February 17, 2013

movie review: wreck-it-ralph dan the perks of being a wallflower



Filem: Wreck-It-Ralph
Rating: 8/10
Review:


Sebuah filem animasi yang mengisahkan watak villain, Ralph, dalam arcade game yang mahu menjadi watak baik dengan memenangi medal. Akan tetapi, dalam game tersebut, watak villain tak akan mendapat medal. So, untuk mendapat medal, Ralph telah menceroboh game arcade yang lain. 

Pujian harus diberi kepada pasukan pembikinan kerana berjaya menghidupkan suatu penceritaan di dalam game. Tak lupa juga bagaimana menariknya watak watak yang dibangunkan dalam filem ini. 

Yeah, it's a fun and entertaining movie..

.................................................................................................

Filem: The Perks of Being a Wallflower
Rating: 8.2/10
Review:


Ok, time hari terakhir aku di universiti, aku terasa semacam kesedihan. Kesedihan kehilangan. Setelah selama empat tahun hidup bersama, ya, aku merasakan kesedihan itu. Well, if you know what i meant. Entah kenapa, perasaan ini aku dapat rasakan  lagi dengan kuat setelah menonton filem ini... Yes, that feelings. It won't go..

Agh, sentimental la pulak..

Ok, dalam 15 minit pertama filem ini bermula, korang akan nampak visual filem high school amerika yang tipikal. Ini merupakan tekaan aku: Seorang junior baru memasuki high school. Dibuli and what-so-ever. In the end, ade awek kool menjadi awek die dan die tak lagi dibuli. Itu dia, tipikal dan simple.

But, that's what gets me wrong..

Ini bukanlah filem berkenaan high school semata. Temanya sangat kuat sehingga memberi kesan yang mendalam keatas penonton (e.g: aku?). Persahabatan, cinta, dadah, alkohol, mental illness, perpisahan. Charlie merupakan seorang yang pendiam dan tidak mempunyai teman. Then, Charlie bertemu dengan Patrick dan Sam, yang mana merupakan senior. Dan di situlah segala galanya bermula.

Filem ini hebat baik dari segi teknikal mahupon lakonan. Skor muzik, cinematography. Dilaksanakan dengan sangat baik. Lakonan? Ah, ini yang menarik. Charlie-Patrick-Sam merupakan filem ini. Ya, merekalah tunjangnya. Sangat memeranjatkan, watak Charlie dibawa dengan amat berkesan sekali. Mimik muka, body language. Amat berkesan. Watak Patrick dan Sam juga dibawakan dengan baik sekali. 

Ya, aku amat sukakan filem ini. Dan aku tak kisah untuk menontonnya berulang kali.

Yes, we are infinite..


p/s: Selepas tontonan aku yang ketiga, aku turun berjogging dan membuat push up-and-what-so-ever di sebuah taman permainan di taman perumahan aku. Selesai semua, aku tak tahu kenapa, sambil duduk bersila di atas tile di taman tersebut, aku termenung melihat awan, melihat lalang. Ah, perasaan itu datang lagi..

Aghh, menjadi sentimental lagi...

7 comments:

Lynn Easyanz said...

kalo camtu xnak tgk ler citer The Perks of Being a Wallflower..sedih beb last sem kat U dulu..huwaaa..kalo la leh rewind n stop..heheh

khaifaiz said...

sentimental? dah tumbuh taman bunga ker...

khaifaiz said...

sentimental? dah tumbuh taman bunga ker...

Nick Nashram said...

wreck it ralph tu tengah download skng ni..lepak kat sek dulu sbb internet laju..hehe

ewanthology said...

kurang berminat dgn genre begini la

hazwan hairy said...

dh lma sgt weh xtgk filem..haha

WAHIDA ALIAS said...

suka sgt emma watson belakon.