Tuesday, October 16, 2012

series review: keluarga iskandar




Aku dah lame tak layan Malay Series ni. Paling last pon Trilogi Cinta (erk, jiwang siot!), kehkeh, Kami (memang favourite aku), Nur Kasih, Ghost, dan... em tu je.

First time aku tengok promo Keluarga Iskandar ni sekitar sebelum puasa dulu, aku cakap dalam hati "macam best citer ni", dan, yeah! memang best pon citer ni.

Kisahnya mengenai Mak Jah yang mempunyai lima orang anak yang boleh dikatakan berjaya (terdiri dari businessman, engineer, lawyer, pengarah jabatan kerajaan n sorang student). Sebuah keluarga moden Johor tetapi masih mengekalkan adat dan budaya Melayu. Anak anak Mak Jah ni memang rapat antara satu sama lain. So, story hanya berkisar berkenaan kisah mereka ini.

Apa yang menariknya siri ini ialah..

Satu, cara penyampaiannya yang lain dari yang lain yang mana bagi aku, menarik dan belum pernah dilihat sebelum ini dihasilkan as drama melayu. Kalau dilihat, ia seakan shot realiti tv dimana ade interview bagai, dan shot shotnya tak statik macam drama tipikal melayu yang lain.

Dua, skrip yang tak terikat pada "saya", "awak", "i", "u" dan bahasa baku. Itu sebab aku minat drama siri Kami yang lebih 'real' dan santai.

Tiga, content drama ini yang dekat di hati. Isu isu yang disampaikan nampak macam simple, sebagai contoh; cara penjagaan anak, cara layan mentua, cara mengemas rumah, dan lain lain, tapi isu isu ni la yang sebenarnya 'realiti' yang berlaku dalam hidup kita. Ada satu episod dimana, Abang Ngah dan isteri die cuba mendidik anak anaknya supaya tidak menyebut 'curse words' macam 'bodoh', 'bangang', etc. It kind of funny, but at the same time, educational.

It's sad that the series will be end tonight. Anyway, hope akan ada continuity bagi siri ini. Ditayangkan sebanyak 15 episod (setakat ini) setiap selasa, jam 10 malam dan ulangan pada hari ahad jam 9 pagi.

3 comments:

me suya said...

setuju.. i love this series too.. best kan..santai and itulah realiti yg kadang2 kita sendiri akan lalui

Aieda Adnan said...

very true..ending pon sgt memuaskan hati.klau ade season 2 pon lagi bagos..hehe :P

hazwan hairy said...

hahaha aku selalu gila tgk cita ni weh...xpernah terlepas..haha..tggu yg ke2 lak..